donderdag 16 juli 2009

weeral afval

Stel dat je een afvalbaron bent (vemomd als recyclagebaron) met een bloeiende (stinkende zou meer op zijn plaats zijn) zaak. De afvalberg wordt groter en reglementen steeds strenger opgevolgd.
Nu zit die afvalbaron met een hele loods afval: oud papier, plastic, karton... En dat mag niet meer zo in een hoop weggebracht en gedumpt worden.
De loods is ondertussen tot de nok gevuld. Wat moet die veronderstelde afvalbaron dan doen? Juist! uitbreiden. Maar nu staat die loods vol met afval daar toch nog steeds zeker? Die gaat van zichzelf niet weg, gaat zich vanzelf niet sorteren... Wat gedaan?
Stel nu dat die afval gaat zelfontbranden!! Dat zou pas handig zijn nietwaar!! Giftige gassen? Tja, die boerkes van de streek verbranden toch ook hun plastic in hunnen hof? En die veronderstelde afvalbaron heeft een goeie brandverzekering...

Ver gezocht? Misschien wel. Feit is dat er in Ronse op een privé recyclagepark eergisteren brand is uitgebroken.Wel, brand is een groot woord, de zaak begon te smeulen. De brandweer kwam ter plaatse. Ooggetuigen vertelden me dat rond vijf uur, als de naburige fabrieken sloten, er nog wel brandweer was maar de activiteit was niet meer ten top. Bij een huisbrand in de straat hier eeen tijd terug stonden meer bluswagens dan daar.
Hoor ik later in het nieuws dat de brandweer het goedje gecontoleerd liet uitbranden. Gecontroleerd uitbranden???? Waarom? Uit schrik dat de containers die in de buurt stonden (er kan ook asbest gestort worden daar) mee zouden gaan fikken? Of mocht de schade niet te groot worden? Later is de vlam er toch goed ingeschoten en was de zwarte rook van ver te zien. Als je plastic 'gecontroleerd laat uitbranden' duurt de uitstoot van toch wel giftige gassen wel langer niet? Waarom voor zulke branden geen helicopters met zand ingezet?
Ik heb een heuvel tussen mij en de brand maar daarstraks, dag 3 dus, kon ik niet buiten zitten door de stank. Wat met de mensen die veel dichter wonen? Ik heb hier niets gehoord van eventuele evacuatie of rampenplannen of dergelijke. Gelukkig is het allemaal niet te ernstig gebleken maar is er niets geleerd van Ghilenghien ? Ook toen was iedereen op vakantie.
Veel vragen waar ik nooit een antwoord op zal krijgen vrees ik.

Geen opmerkingen: