zaterdag 4 juli 2009

Moonwalk


Zo goed heb ik het ook niet gevolgd natuurlijk, ik heb zijn danspasjes niet bestudeerd maar mijn oudste zoon was een enorme fan van Michael Jackson en dus wist ik wel wat er bedoeld werd met de 'moonwalk' . Maar ik kwam toevallig op een filmpje dat ik toch wel graag wil delen.

De eerste persoon in het filmpje herkende ik direct. Hj was één van mijn vaders favorieten: Sammy Davis Junior. Verder zie je ook Fred Astair, die op zijn beurt natuurlijk zijn mosterd haalde bij min of meer onbekende zwarte artiesten.

Dit filmpje deed me denken aan een ander fenomeen waar in de jaren 60 heel veel van te zien was op de BRT toen. De 'Black and White Minstrels Show'. Die shows interesseerden me totaal niet. In tegendeel ik vond er iets raars aan. Wat wist ik als 10 jarige of zo nog niet. Niet verwonderlijk natuurlijk. Ze waren ook raar. Blanken die zich schminkten om er zoals zwarten uit te zien terwijl het grote talent, en dat zie je dan op dat filmpje, bij de zwarten zit. Maar die hadden, buiten een Sammy Davis dan, niets in de pap te brokken. En daar zou voorlopig geen verandering in komen.

een fragmentje uit wat de Wiki zegt over deze shows:

Controversy

The show's premise began to be seen as offensive on account of its portrayal of blacked-up characters behaving in a stereotypical manner. A petition against it was received by the BBC in 1967,[3] and since cancellation it has come to be seen more widely as an embarrassment, despite its popularity at the time.[4][5]

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_and_White_Minstrel_Show


Geen opmerkingen: