woensdag 15 juli 2009

Memorylane: vakantie!!


De vakantie van mijn kindertijd duurden eeuwig. En het lijkt in 'hindsight' dat het
altijd mooi weer was. Behalve die paar dagen dat we voor het raam stonden te kijken naar de regen die maar niet wilde stoppen. We werden wijsgemaakt dat wanneer de regen blaasjes maakte bij het neerkomen het regen zou zijn voor een
ganse dag.
In de voormiddag moesten we een paar klusjes doen of helpen met de afwas, daarna konden we min of meer doen wat we wilden.
Als het echt mooi weer was ging ik met mijn broers naar een beek, de Visbeek, met een handdoek over onze schouder en een bokaal om de stekelbaarsjes in te doen die we zeker gingen vangen, staken we de straat over (nu is dat een afrit van een autostrade en waag je je leven telkens je moet oversteken), kropen onder de prikkeldraad, staken een wei over, weer prikkeldraad en dan een tien minuten stappen op een mulle zandweg. Het verfrissende beekwater was ondertussen meer dan welkom.

Heel vaak ging ik alleen op stap. Mijn ouderlijk huis paalde aan een veemarkt met slachthuis waar tegen de tjd dat ik alleen kon gaan 'ravotten' geen markt meer werd gehouden.
Het was een domein van de stad waar de voorraad 'kinderkopjes' werd gestort. Tussen die hopen kinderkopjes was dan een ruimte die ik gebruikte om een kamp te maken. Ik kon me daar uren alleen amuseren. Vraag me niet wat ik precies deed in mijn eentje. Wat rondhangen en mijn fantasie de vrije loop laten vermoed ik.
Op een mooie dag zag ik een jonge man naderen (ik was zelf een jaar of 8 denk ik). Hij kwam helemaal tot aan mijn kamp en vroeg me mijn broekje af te doen. Ik schrok en maakte dat ik uit de voeten was, regelrecht naar huis. Na mijn relaas en beschrijving van de man zei mijn moeder te weten over wie het ging en dat die jongen in een 'verbeteringsgesticht' gezeten had. Ik moest maar zien dat ik uit zijn buurt bleef. En dat was het. Ik was een tijdje een beetje voorzichtiger waarschijnlijk maar daar bleef het bij. Het heeft bij mij geen trauma achtergelaten. Er werd geen grootscheeps alarm geblazen. Ik weet ook niet of die man nog andere kinderen benaderd heeft, de kans is groot. Maar zo ging dat toen.


Spelen
op gouden stoppelvelden
drukkend warme oogst
waar vleugellamme vliegers
geleiband achter
hollende joelende kinderen
tegen hun zin kopje duikelen

Zomers die zomerden
met stekelbaarsjes
in pekelharingbokalen
en kikkers in een zinken bad

Onbevangen, onwetend
van winden die met daken
vliegeren en met bomen tollen


2 opmerkingen:

E.R. zei

Borremans (Martin Bormann ?) / Bernadette heeft blijkbaar zijn/haar staart ingetrokken na zijn Gulden Ontsporingen.

Ti lli zei

Tot hij weer verschijnt onder een andere vlaamse gedaante...