donderdag 23 april 2009

Klassejustitie!

Nu kan ik het toch echt niet laten. Ik MOET mijn verontwaardiging uiten. Vanmorgen in de online 'de Morgen' trok de kop : 'De Gelder nog dit jaar voor assisen' mijn onmiddellijke aandacht.

De reden waarom vele zaken zo lang op zich laten wachten om voor assisen te komen is dat onderzoeken grondig moeten gedaan worden. Zo is de gemiddelde duur voor een gemiddelde zaak om tot assisen te geraken twee jaar in de provincie Oost-Vlaanderen.

Wat zien we steeds meer? Zaken die breed uitgesmeerd worden in de media kunnen ineens op minder dan twee jaar voorkomen. Zo is Kim De Gelders' zaak niet gemiddeld en zou het toch aangewezen zijn dat er bijvoorbeeld een uitgebreid en grondig psychiatrisch onderzoek is. Dat zou dan een observatieopdracht moeten zijn over verschillende maanden door verschillende psychiaters. Dan heb ik het nog niet over het gerechtelijk onderzoek dat gewoon niet KAN grondig zijn op zulke korte termijn.
De meeste zaken voor assisen moeten daarbij toch een serieus aantal maanden op de rol staan vooraleer ze voorkomen.

Ik ken een vrouw van wie de dochter vermoord is. Duidelijke zaak, bekenende daders. Die moord zal in mei VIER jaar geleden gebeurd zijn. Haar proces komt voor in oktober, als er geen uitstel is tenminste. Dat is VIER jaar en vijf maanden na de feiten. Dan pas kan die vrouw haar rouw doorleven.
Maar ja, dit betreft een gewone, harwerkende, laaggeschoolde vrouw. En ze heeft nog zes kinderen om voor te zorgen. Dan zal het wel zo erg niet zijn zeker?
Maar we hebben GEEN klassejustitie en de media hebben hier totaal GEEN rol in Ook het feit dat het binnenkort weer verkiezing is heeft hier niets mee te maken.

Toch wil ik nog even de na- en naastbestaanden van de slachtoffers van Kim De Gelder waarschuwen. Advocaten (en zeker advocaten die graag in de media komen) spelen graag Sinterklaas en zijn heel vaak heel gul met beloften. Pin je niet vast hierop, je zal waarschijnlijk bedrogen uitkomen.

1 opmerking:

Anoniem zei

En dan vraag ik mij af of de perversie van het Belgicistische bestel niet al zo groot is dat een Kim de Gelder gewoon werd 'besteld', net om een keer een zaak voor het oog van de pers zo snel mogelijk te kunnen afhandelen: een zaak waarmee het gerecht nu een keer voorbeeldig kan uitpakken, waarna Kathleen Cools ons met een uitgestreken gezicht kan komen vertellen dat het vertrouwen van de bevolking ("de arme, domme schapen" denkt ze erbij) in het gerecht is hersteld.

Behalve natuurlijk het vertrouwen van al die mensen die in niet mediatieke omstandigheden met het gerecht in aanraking zijn gekomen. Zoals de mevrouw over wie u het hebt, wier dochter werd vermoord.