zaterdag 18 april 2009


Als we Darwin mogen geloven zijn we wat we zijn door evolutie van een lagere species naar een hogere. Dat kan best zijn. En ik geloof ook dat die evolutie niet gestopt is.
Over de mensheid wil ik het nu even niet hebben, dat weet iedereen dat die evolueert, de vraag is alleen welke richting uit.
Neen, ik wil het even hebben over de evolutie bij dieren.

Wat mij en mijn huisgenoten de laatste jaren enorm is opgevallen, zijn de halve, lege okkernoten die veelvuldig rond het huis liggen. Mijn oudste zoon, die een kamer heeft onder het dak vertelde me hoe ze daar komen. 
Vogels, eksters en kauwen vermoed ik, vinden die noten en van op een hoogte mikken ze goed en laten de noten dan vallen zodat ze breken en opgepeuzeld kunnen worden. Kleine hoofdjes, birdbrains maar toch hebben ze een oplossing gevonden.

Ook katten worden slimmer. Zo heb ik een kat die, als ze per ongeluk opgesloten zit in de keuken, ze net boven de afvoer haar behoefte doet. Dit is niet één keer maar meermaals gebeurd.

Voor honden hebben ze in de dierenwinkels nu al heel secties met speelgoed, waaronder ook puzzels. De eend, helemaal vooraan in mijn blog, die vissen eten geeft...
Ik heb de indruk dat dieren sneller evolueren dan mensen. Is 'the planet of the apes' dan nog ver weg? Of leven we daarin? Of... leren de dieren teveel van ons zoals uit dit videootje blijkt...

Geen opmerkingen: