woensdag 8 april 2009


Jodium in ons brood omdat het goed is voor onze gezondheid. Zal wel. Dat maken ze ons toch wijs, net zoals zoveel ouders wijsgemaakt worden dat hun kind ADHD heeft en Rilatine nodig heeft.
Maar goed, laat ons dan nog van het standpunt uitgaan dat het inderdaad goed is voor ons. 
Ik heb wel niet gevraagd achter jodium!!! Ik wil ook geen vitamine C in mijn brood, ijzer in mijn melk of calcium toegevoegd in mijn kraantjeswater als ik daar niet om vraag.

Wie zegt hier wat gezond is? En wie gaat voor ons bepalen wat prioritair in ons brood moet? Kan dat dan zomaar zonder een KB of een MB? Ik heb net gezocht naar 'jodium' in het Staatsblad en oké, in Nederland wordt er toegvoegd in het brood vanaf ergens 2008. Bij ons in het Staatsblad is er nog niets verschenen na de publicaties ergens in 2003 maar dat gaat over jodium bij nucleaire noodsituaties en daarna in 2006 en dat is dan in verband met terugbetaling van magistrake bereidingen  waarin jodium verwerkt wordt. Daarna in het Belgisch Staatsblad niets meer,  niente.

Wel vindt je pagina's op Google in verband met de jodium tabletten die werden uitgedeeld, jaren geleden, in parameter van 10 kilometer van Doel en Tihange. Dat doet je natuurlijk dan wel even nadenken.

In 'Vragen en Antwoorden' in de Senaat wordt de effctiviteit van de verdeling van de jodiumtabletten in vraag gesteld en ook de sensibiliseringscampagne die de overheid zou moeten voeren in verband met nucleaire noodsituaties. Eerlijk gezegd herinner ik me  niets van enige sensibiliseringscamagnes bij een nucleaire noodsituatie. Of is daar niet voldoende aandacht of geld tegenaan gesmeten?  Of zijn ze niet diep genoeg doorgedrongen, raakten ze het hartje van de Vlaamse Ardennen niet? (Fit-in-je-Hoofd en Handjes wassen zijn wel tot hier geraakt)

Wat wel tot hier geraakt is, is die andere campagne, die de bevolking moest 'voorlichten' . De campagne die eigenlijk een promotieronde is voor nucleaire energie. 

Nucleaire energie gevaarlijk????? Bah neen toch? 

4 opmerkingen:

Basilius van Zeverkonten-de Pravda zei

Blijkbaar kan iedereen met enig succes de arrogante stijl van een krantencolumnist imiteren. Niets moeilijk aan. En meestal zeggen bloggers onafhankelijker interessantere dingen dan de meeste columnisten die de mond naspreken die hen voedt. Ja toch? Daarom zijn columnisten ook als de dood voor bloggers. Heimelijk vinden ze dat bloggen verboden moet worden. Columns schrijven is "een stiel"; een vak dus. En alleen professionele columnschrijvers krijgen ingefluisterd wat er precies geschreven mag worden in een losse en soms ludieke stijl. Bloggers niet. En daarom zijn bloggers gevaarlijk. Niet alleen voor De Crem. Ook voor Van der Kelen of Desmet. Of barones Doornaert.

Ti lli zei

Ik boots wel niks of niemand na hé, ik ben!

Ti lli zei

En al zeker niemand van de Standaard!

Foozie zei

Als ze nu jodium in ons brood doen dan moeten ze ons niet meer zoveel geven als er een kernramp gebeurt.
Of is er net één geweest zonder dat wij het weten en proberen ze zo ons blaasjes wijs te maken dat het gezond zou zijn.