dinsdag 28 april 2009


Ik zal dan inderdaad nog naief zijn want telkens weer word ik verast door uitspraken waaruit blijkt dat een mensenleven niet van tel is.
Ik zag daarnet op De Morgen online de volgende kop tussen de koppen in verband met die varkensgriep: "Economische gevolgen Mexicaanse griep moeilijk in te schatten". Niet: "zoveel zieken of doden verwacht op zoveel tijd of weet ik veel, neen, de economische gevolgen. Daarbij kwam dan nog dat dit bericht absoluut geen nieuwswaarde had want "... de gevolgen zijn moeilijk in te schatten..." wat zegt de krant dan verder? Ze grijpen terug naar cijfers in verband met het SARS virus en de vogelgriep. Joernalistiek noemen ze dat. http://www.demorgen.be/dm/nl/4352/Mexicaanse-griep/article/detail/834635/2009/04/27/Economische-impact-Mexicaanse-griep-moeilijk-in-te-schatten.dhtml

Nog een artikel enkele dagen terug, van 25 april om precies te zijn, dat me frappeerde: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/832047/2009/04/25/Pentagon-gewaarschuwd-voor-foltering.dhtml
In dit twee bladzijdenlange memo wordt gewaarschuwd dat foltertactieken niet aangewezen zijn want het kan tot onbetrouwbare informatie leiden en het kan de vijand zo bitter maken dat het zou kunnen aanleiding geven tot vergeldingsacties. Ook hier niets over het mensonterende van de praktijken. 

Verwondert het dan nog iemand dat een varkensgriep zou besmettelijk zijn voor mensen?

Geen opmerkingen: