vrijdag 3 april 2009

Is het op deze manier dat minister De Clerck justitie wil hervormen?


Minister De Clerck schendt privacywet
In een brief vraagt minister van Justitie Stefaan De Clerck persoonsgegevens van huwelijksjubilarissen op, om deze een felicitatiebrief te sturen. Volgens de privacycommissie is dat niet wettelijk. Politici mogen geen adressen opvragen voor persoonlijke propaganda. Dat schrijven de Corelio-kranten.

Brief
De brief draagt het briefhoofd van de minister van Justitie en heeft als adres Waterloolaan 115 in Brussel, waar de federale overheidsdienst Justitie en het kabinet van Stefaan De Clerck (CD&V) zijn gevestigd. Hij is gericht aan de burgemeesters van het arrondissement Kortrijk. "Geachte burgemeester", begint de brief. "Uit ervaring weten we dat huwelijksjubilarissen ervan houden om in de bloemetjes te worden gezet. Om de feestvierders van een (...) jubileum te eren, wil ik deze mensen graag aanschrijven en feliciteren. Is het daarom mogelijk mij de gegevens door te sturen van de jubilea?"

Privacy
Volgens Willem Debeuckelaere, de voorzitter van de privacycommissie, strookt dit initiatief niet met de privacywet. "Wie gegevens opvraagt uit het bevolkingsregister, kan die pas krijgen als daar een gegronde bestuurlijke reden voor bestaat. Het is niet de bedoeling dat persoonsgegevens worden gebruikt voor politieke propaganda. Dat druist in tegen de geest van de privacywetgeving", zegt Debeuckelaere.

Minister De Clerck ziet geen graten in de brief. "Ik doe dat uit respect voor de mensen die zo lang getrouwd zijn. De privacy is daarmee niet geschonden." 


Dit belooft. Laat ons hopen dat hij niet herverkozen wordt. Wat mij betreft mag hij nu al opstappen, een minister van justitie hoort gerechtelijk onbesproken te zijn. Hoe kan justitie anders zijn blazoen oppoetsen? Wetten doen naleven door anderen en zelf hun voeten er aan vegen ien eigen belang? Dit kan niet!!! En eh... Moest ik huwen of jubilaris zijn en ik kreeg een boeketje van hem, het zou met een andere geurtje terug naar afzender gestuurd worden.

6 opmerkingen:

djidji zei

laat maar komen dat boeketje, of ik er voor zal stemmen is een ander paar mouwen....(maar ja,'t is wel bijna 27 jaar te laat..:-(

Basilius van Zeverkonten-de Pravda zei

Zou u zo hard blijven schreeuwen als een bevriende minister van de juiste partij een verkeerde inschatting maakt die honderd keer erger is?

Ti lli zei

Ik zou eerlijk gezegd niet eens meer weten welk de juiste partij is. Bestaat die nog?

Basilius van Zeverkonten-de Pravda zei

Ik hoor de mensen nochtans nog altijd beweren op de téévéé, daarom gevraagd door journalisten, dat ze voor de 'goeien' gaan stemmen.

Ti lli zei

Als die journalisten dan 'goeie' zouden zijn, dan zouden ze aan 'de mensen' doorvragen naar wie dan volgens hen 'de goeien' zouden zijn...

Basilius van Zeverkonten-de Pravda zei

Dan zouden de mensen (die niet dom zijn, in tegenstelling tot wat mensen die in een positie zitten waarin ze meer mogen vertellen dan een ander, soms wel denken) gewoon zeggen "awel, de goeie he". Begrijpelijk. Het lijkt maar dom als je niet weet dat die mensen ook nog willen werken en daarvoor betaald worden. En dat ze niet de bescherming genieten van royale ontslagvergoedingen voor politici of managers. Dan hou je wel je mond. Ook als ze je verwijten dat dat niet moedig zou zijn. Beseffen intellectuelen dat eigenlijk nog wel? Of doen ze uit sadisme alsof ze het niet beseffen, vraag ik mij soms af?

Ik weet met stellige zekerheid dat elke journalist die kritisch zou zijn waar hij dat zou moeten zijn, in plaats van waar anderen hem vragen dat te zijn, niet lang in het vak kan blijven, de psychiatrie inbelandt of dood wordt aangetroffen aan de kant van de weg. Ik denk trouwens dat er geen mensen de journalistiek ingaan, die het klappen van de zweep niet kennen. Enkel onschuld en onwetendheid maakt mensen moedig. Te grote kennis brengt ze dan weer tot immobilisme. Zo werkt de vrijmetselarij én de misdadige arm ervan, de maffia: je mag niet echt alles weten van je organisatie.