dinsdag 24 maart 2009

the Queen's Guantanomo Park


http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7961934.stm

De Britse regering wil zich wapenen tegen de steeds grotere dreiging van een terroristische aanval.

Hiervoor zijn grootse plannen gemaakt waaronder het voornemen 60 000 arbeiders op te leiden om uit te kijken voor terroristische dreigingen.

Het plan, volgens de conservatieven, heeft wel een aantal foutjes.

De opleiding voor de arbeiders, duurt amper drie uur, koffiepauze inbegrepen..

Jacqui Smith, de voorzitster van het het parlement verdedigde haar strategie en zegt dat de plannen uitgebreid en breedschalig zijn.

De opgeleidde arbeiders moeten, naast het uitkijken voor dreigingen, ook leren wat te doen in geval van een aanval. Velen onder hen werken in hotels en winkels, plaatsen waar een terrorisme aanval waarschijnlijk is.

Verder is er veel aandacht voor extremisme en antidemocratische stemmen en het promoten van het antiterrorisme politiewerk.

Liberaal-Democraat Chris Huhne van binnenlandse zaken maakt zich vooral zorgen om de maatregel waardoor mensen voor 28 dagen kunnen vast gezet worden zonder officiële aanklacht, op verdenking  van terrorisme. Hierdoor zijn al verschillende ‘trainspotters’ en vissers-bij-nacht aangehouden geweest.

Alhoewel de dreiging reëel is , moeten we niet overreageren maar met gepaste maat terugvechten, zegt de man nog.

Tegen 2011 gaat Groot-Brittanië 3,5 miljoen pond uitgeven aan anti-terrorisme.

 

Zover het artikel, samengevat.

Wat ik verontrustend vind is het idee dat 60 000 mensen, met een opleiding van 3 uur, verondersteld worden een terrorisme dreiging te herkennen.

Als ik nu met iemand afspreek in Victoria station, veel te vroeg ben en er een halfuurtje rondhang omdat ik geen geld bij me heb of de kofiie in stationrestaurants niet kan smaken, af en toe op mijn horloge kijk en een pakje uit mijn tas haal waar mijn boterhammen inzitten die ik toch maar meegenomen had maar nu eigenlijk geen zin in heb. En als ik die boterhammen nu in de vuilbak gooi (als dat nog mogelijk is want ik vermoed dat alle vuilbakken in Engeland ondertussen terroristenveilig gemaakt zijn), ga ik dan als gevaarlijk terrorist een ‘citizens arrest’ riskeren?  Wie komt me dan bezoeken in het Britse Guantanomo Bay? Tijd genoeg om een reisje te plannen, ik zit er misschien wel 28 dagen want ik spreek wel goed maar niet accentloos Engels dus zeer verdacht!!!

Geen opmerkingen: