maandag 23 maart 2009

Belg...? Wat? Vlaming...? Wat?

Als men mij zou vragen of ik me Vlaming of Belg voel zou ik eerlijk gezegd niet direct weten wat antwoorden. Geen van beiden zeker? Wat is dat dan je 'Vlaming' voelen, of 'Belg' voelen?
Mijn overbuur is een Waal, voelt die zich anders omdat hij Waal is? Ik kan me voorstellen dat hij zich anders voelt, omdat hij een man is. Een man met een serieus overgewicht. (gelukkig spreekt hij geen nederlands en zal hij dit niet lezen) Een man die aan 'vinkensport' doet, een sport waar ik de ballen van begrijp. 
Rechts van me woont een Vlaamse vrouw, die begrijp ik nog minder want die kan niet praten tegen haar kleinkinderen. Niet in het nederlands, niet in het frans. Ze kan enkel heel luid roepen en kijven.
Wat is dat dan, je Vlaams voelen? Fier zijn om Vlaming te zijn? Niet dat ik vind dat Vlamingen zich hoeven te schamen omdat ze Vlaming zijn, daar gaat het niet om. Maar om je ergens fier over te voelen moet je toch zelf aandeel hebben over het 'product' waar je je fier over voelt? Als ik een beeldje gemaakt heb en het is goed gelukt mag ik daar terecht fier over zijn.
Maar wat is mijn aandeel aan het vlaamse volk? Wat is dat , het vlaamse volk? 
Dan denk ik dat we het hebben over een geromantiseerd begrip want door de verschillende overheersingen in deze contreien is er waarschijnlijk niemand meer die puur Vlaming is. En fier op onze geschiedenis? Ook daar weer, ik had daar geen aandeel aan, ik was nog niet geboren dus onschuldig. Maar dit is net zo voor het begrip Belg. Ja, ik ben Belg, net als ik Vlaming ben en ik kan ook hier dezelfde oefening maken.
Dus vraag me nooit om achter een vlag te lopen, geen leeuw, geen driekleur net zo min ik me achter een godsdienst zal scharen. Beiden, nationalisme van soorten en alle mogelijke godsdiensten zijn veel te vaak dekmantel voor machtsgeile leiders en hebben al te vaak veel geweld gegenereerd.

Behalve natuurlijk als een belgische atleet iets wint bij de Olympische spelen of de Vlamingen het halen tegen de Hollanders bij het groot dictee, dan moet ik even vechten met mijn eigen romantische nationaliteitsgevoel. Maar die oorlog win ik steeds gemakkelijker.
Laat me verder gewoon Homo Sapiens zijn, ik denk dat het met die groep al moeilijk genoeg gaat...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Om ergens fier over te zijn moet iets moeite gekost hebben, daarom verkondigde schopenhauwer reeds dat de goedkoopste trots de nationalistische trots is.

Belgitude hebben is echter iets anders, om een goede Belg te zijn moet je verschillen overwinnen, overstijgen, het is niet de gemakkelijkste weg maar wel de meest eerzame.
Herhaaldelijk horen we vanuit nationalistische kringen insinuaties al zou de Belgicistische beweging niets anders voorstaan dan een Belgisch soort van nationalisme.
Dé tegenhanger dus van het Vlaams/Waals nationalisme (type VB-NVA/FN-FDF )en eigenlijk behorend tot dezelfde ideologie.
Belgicisten zijn volgens deze uitleg in feite Belgisch-nationalisten .

Niets kan echter verder van de waarheid af liggen. Rechtgeaarde Belgicisten zijn de grootst mogelijke tegenstanders van deze verachte doctrine.
Nationalisme is immers de leer van eigenheid en afsluiting (en zelfs uitsluiting van bepaalde groepen binnen een bevolking). Nationalisten houden zich onledig met het tot stand brengen van grenzen tussen mensen terwijl Belgicisten de binnengrenzen willen zien verdwijnen. Nationalisten zoeken hun heil in homogeniteit en schuwen diversiteit, Belgicisten omarmen de verscheidenheid en verwerpen de homogenisering waaraan men de massa wil onderwerpen.
Het nationalisme streeft naar een eigen staat die één cultuur dient te omvatten en maakt om dat doel te bereiken gebruik van een conflictueuze politiek om burgers te verdelen. Het Belgicisme wil tot slot de verschillende culturen in het land verenigen en dichter tot elkaar brengen.
Een Belgisch soort van nationalisme is dus ondenkbaar omdat de verheerlijking van het eigen land juist op zijn interne verscheidenheid zou moeten bouwen.

Dit vergeven ideaal, deze Belgitude zou -indien men ze op Europese en mondiale schaal zou toepassen- veel ellende in de wereld kunnen voorkomen. Het uitdragen van deze mooie gedachte die haaks staat op het kille nationalisme is iets waar elkeen oprecht en met reden trots kan zijn.
De woorden van de gerenommeerde filosoof Arthur Schopenhauer (1788-1860) blijven tot op de dag van vandaag jammer genoeg te dikwijls in dovemansoren weerklinken.

Ti lli zei

Dank je voor deze klare uitleg, anoniem. Ik kan me daar wel in vinden.

Anoniem zei

Goed gezegd Anoniem,

Laten we daarom als goede Belgen het voorbeeld geven. Ik wil dit unieke landje dat het beste van de germaanse en latijnse cultuur in zich draagt niet prijsgeven aan de gulzige schrokkers van VB en NVA.

Ik wil die speciale soort Belgitude zoals je het noemt mee helpen uitdragen. Ik wil de wereld de positieve boodschap die we als Belgen kunnen overmaken in de praktijk brengen.
Ik woon zelf praktisch op de taalgrens in Bellegem en hier is het allemaal peis en vree, een gemoedelijk sfeer die iedereen aan te raden is. Helemaal anders dan wat de politiek ons wil doen geloven. Die politiek wil helemaal geen verzoening, ze wil een kloof, en ze werkt er dagelijks aan om die kloof te bestendigen.
Belgische politici cultiveren hun zelf geschapen gedragskloof omdat zij er in de eerste plaats het meest belang bij hebben.
Ze hebben deze gedragskloof zelfs nodig het is hun belangrijkste bestaansreden.

Zonder gedragskloof immers geen zes regeringen, ongelukkig genoeg ligt ons lot in de handen van deze politieke leiders.

Ken je ook het gezegde dat een volk de leiders verdient die het heeft.

Ik kan in dat opzicht alleen maar zeggen dat de situatie zoals ze vandaag bestaat in de laatste plaats te danken is aan de goede Belgen en des te meer een bekrompen soort van micro nationalisme dat de Belgische welvaartstaat zelf in gevaar brengt - niets minder dan ons aller welzijn staat hier op de helling.

Ik zou zeggen dat we dan ook waar mogelijk deze politici met de neus op de feiten moeten drukken door voluit in de tegenaanval te gaan en vol overtuiging de Belgische driekleur vrolijk te laten wapperen aan onze gevels telkens de kans daarop zich voordoet.
Zoniet worden we met z'n allen het slachtoffer van deze meesterlijke volksmanipulatoren. Neutraliteit is geen optie, daarvoor is de toestand reeds te ernstig. Neutraliteit helpt enkel de machtswellustelingen nooit het slachtoffer.