woensdag 4 maart 2009


http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=66478328622&h=z7X1Z&u=kMIeI

 

Waar staat Anja Hermans voor  nadat ze de onveiligheid van de kerncentrale van Doel heeft aangetoond?

Ik ben geen jurist maar heb een beetje opzoekingswerk gedaan.

Zo ver ik kan zien kan haar enkel huisvredebreuk ten laste gelegd worden. Zeker ben ik daar echter niet van, zoals ik al zei, ik ben geen jurist.

In het geval van huisvredebreuk zegt het strafwetboek:

 

strafbaarstelling: art. 439 e.v Strafwetboek

 

Definitie:

 

Het binnendringen in een woning tegen de wil van de bewoner is strafbaar, tenzij in de gevallen waar de wet het toelaat of op bevel van de overheid.

 

Onderscheid:

 

de wet onderscheidt twee gevallen

 

• huisvredebreuk met behulp van bedreiging of geweld OF

 

• huisvredebreuk door middel van braak, inklimming of valse sleutel.

 

 

Verzwarende omstandigheden bij dit misdrijf zijn :

 

• bij nacht OF

 

• door 2 of meer personen OF

 

• met behulp van wapens.

 

 

Straffen

 

Gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en geldboete van 26 Bef tot 300 Bef (x200 opdeciemen). In geval van verzwarende omstandigheden kunnen deze straffen oplopen tot een gevangenisstraf van 5 jaar en een geldboete van 500 Bef (x200 opdeciemen).

 

uittreksel uit het strafwetboek

 

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

 

Art. 440. De gevangenisstraf is zes maanden tot vijf jaar en de geldboete honderd frank tot vijfhonderd frank, indien het feit gepleegd wordt, hetzij op een vals bevel van het openbaar gezag, hetzij in de kledij, hetzij onder de naam van een van haar agenten, hetzij met vereniging van de volgende drie omstandigheden :

Dat het feit wordt gepleegd bij nacht;

Dat het wordt gepleegd door twee of meer personen;

Dat de schuldigen of een van hen wapens bij zich hebben.

De schuldigen kunnen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 (...).

 

Art. 441. Poging tot het in vorig artikel omschreven wanbedrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank.

 

Art. 442. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder toestemming van de eigenaar of van de huurder, in de bij artikel 439 aangewezen plaatsen binnendringt en daar bij nacht wordt aangetroffen.

 

 

Van wat ik er van versta betreft  het huisvredebreuk door middel van ‘inklimming’. Op zich zou dit waarschijnlijk de minst ernstige vorm zijn ware het niet dat ze ook ’s nachts is binnengedrongen, één van de bezwarende feiten.

Het lijkt me dat er dus op grond daarvan toch een ‘wettelijke grond’ is waarop ze kan gestraft worden.

Haar beste verdediging lijkt me een goed strafpleiter en zo veel mogelijk media-aandacht zodat alles ‘open’ kan gespeeld worden. Voor één keer ben ik hier wel voor te vinden, kan ik voor het ‘slachtoffer’ weinig voelen.

Juristen en advocaten die meer info hebben mogen (asjeblieft graag) reageren.

Anja daarentegen verdient wat mij betreft een medaille voor moed en zelfopoffering. Ik kan me voorstellen dat het een eenzame en bange bedoening geweest is om helemaal in je eentje deze stunt uit te halen.

 


Steun kan je betuigen op : http://www.new.facebook.com/group.php?gid=68683841163&ref=nf

1 opmerking:

eric rosseel zei

dat dit ergens strafbaar is, is misschien waar, maar "aanstellerij" is iig NIET strafbaar. want dan kreeg ik al lang de doodstraf hihi