donderdag 31 mei 2012








Weer een aantal dagen dat er niets verschenen is op deze blog. Ik hoop elke dag dat er wel iets nieuw op staat maar dat lukt natuurlijk niet als ik het er zelf niet op zet. Een automatische blog, dat zou nog eens iets zijn.


Ja, ga ik zeggen dat ik geen tijd hebt gehad? Nonsens natuurlijk, iedereen heeft tijd zolang je leeft. Iedereen heeft op één dag trouwens evenveel tijd. Kwestie van tijd te nemen natuurlijk. Maar tijd die je neemt, en dat klinkt al een beetje misdadig, kan je niet aan iemand of iets anders geven. En dat klinkt dan weer egoïstisch. Niet alleen kwestie van tijd nemen dus, je kan zelfs tijd stelen. Maar stelen  is iets nemen dat niet van jezelf is. Dus iemand anders zijn tijd stelen. dat klinkt pas helemaal misdadig. Maar hoe kan je iemand anders zijn tijd stelen? En stel dat je dat doet, hoe kan je die dan gebruiken? Want terwijl je iemand anders zijn tijd steelt doe je dit al in je eigen tijd. Terwijl je bezig bent met iets, ben je immers tijd aan het gebruiken. Zelfs al zou je die tijd buiten beschouwing laten, wat doe je dan met de tijd die je gestolen hebt? Als je die gebruikt, ben je natuurlijk tegelijk in je eigen tijd bezig. Weinig zin dus om tijd te stelen.Werknemers, stop dus met zaken doen in je werktijd die niets met het werk te maken hebben. Je bent immers bezig met ook je eigen tijd te verdoen!

Tijd 100% gebruiken kan je misschien door multitasking. Eén en dezelfde tijd gebruiken om verschillende dingen te doen. Kwantiteit dus van taken boven kwaliteit. Geen qualitytime dus. En toch willen we dat geven aan onze kinderen, partner, huisdieren. Moeten we dan niet eens goed nadenken hoe we dat gaan doen? Hoe zit het met 'tijd voor jezelf' nemen. Wat doe je dan met dat stukje tijd? Vaak hebben we dan het gevoel dat dit tijd is die ons toekomt maar die we toch moeten nemen, onszelf moeten gunnen. 
Toch zijn we zelf meester van onze tijd,  alleen wijzelf beslissen uiteindelijk wat we er mee doen. Hoe komt het dan dat we het gevoel hebben dit net niet meester te zijn? Akkoord, als we een job aanvaarden horen daar een aantal afspraken bij , ook wat tijd betreft. Maar het zijn wel wijzelf die beslissen om al dan niet dat contract te tekenen.

Maar kijk, nu ben ik mijn tijd aan het verdoen met preken. Was niet de bedoeling, de tijd heeft een loopje met me genomen :-) Gelukkig schrijf ik snel, alhoewel het met twee vingertjes getikt wordt, tijdens het tikken van de tijd.

Geen opmerkingen: