donderdag 17 mei 2012





Ongelooflijk. Wanneer je je de beelden uit Japan, vlak na de aardbeving en tsunami voor ogen houdt, krijgen we een jaar en twee maanden nadien dus het bericht dat de economische groei in Japan versneld. Als je bedenkt welke klappen ze hebben gekregen. Hele dorpen gewoon van de kaart geveegd, het gevaar van de nucleaire ramp, een enorme regio waar nooit meer bewoning mogelijk is, waar mensen die al de rouw om naasten moeten verwerken, ook voor eeuwig en altijd hun streek moeten verlaten, alles achter latend...

Dan zeg ik waw, mooi, heel knap, bewonderenswaardig, die veerkracht van Japan. Vooral als je bedenkt dat het vooral door het harde werk en de investeringen van de Japanners zelf is dat dit mogelijk wordt gemaakt. Ondanks, en dit is zeker een les voor het westen, sluiting van alle kerncentrales. Er wordt wel gevreesd dat in de zomer er zal moeten gevraagd worden aan de consumenten om hun elektriciteitsgebruik met 20 % te verlagen. Geen onmogelijke opgave denk ik. In ieder geval iets waar ik me wel bij zou kunnen neerleggen en aanpassen denk ik, wanneer dit een uitstap uit kernenergie zou kunnen betekenen.

Wel sneu voor hen dat het de 'eurocrisis' is die nu hun groei zou kunnen bedreigen. Een 'crisis' vooral veroorzaakt door een meedogenloze graaicultuur. Het is immers voornamelijk naar Europa dat Japan zijn export gaat. Maar hier wordt nu net de portemonnee strak dichtgehouden want wij moeten besparen, nietwaar?

Geen opmerkingen: