dinsdag 15 mei 2012

Cedille in cyberspace part II


Wat ik in deel 1 vergeten te vernoemen ben, is dat er in de twiiieetpwuuupiiiii periode van de modems, er ook echt een aparte modem diende aangesloten te worden. En dat dit niet zo simpel was als een 'plug-and-play' toestelletje van vandaag. Ik had er in ieder geval geen kaas van gegeten en mijn toenmalige vriend hoogstens een smeerkaasje. Het had dus wat zoden aan de dijk eer dat ding , naast pwiiietuutèèèten ook effectief wilde verbinden in cyberspace.
Na de periode van vriend-drukker, die zijn goeie Mac meenam en zijn hopeloos verouderde toestel liet staan, kocht ik zelf mijn eerste pc. Dat was dus weer even aanpassen. In die tijd was Mac gebruiksvriendelijk, pc's waren veel gevaarlijker. Op een verkeerde manier uitzetten en het kon zijn dat het hele toestel om zeep was. Bij Mac kreeg je dan een triestig gezichtje te zien en de verwittiging dat je verkeerd had uitgezet maar verder niets aan de hand.
Ik kocht dus mijn eerste pc. Ik denk dat het het jaar 1999 of 2000 moet geweest zijn. Tweedehands, zo fortuinkrachtig was ik niet (en ben ik nog steeds niet).
Klinkt vreemd nu maar ik was heel bij met mijn toestel dat een 500 mega geheugen had, (Mijn tweede had 2 gig en dat was SUPER.) nog geen usb ingang en je moest een netwerkkaart laten inbouwen als je een LAN verbinding wilde.
En dan trok de wereld open. Niet alleen kon ik surfen naar hartelust, ik werd, als eerste in mijn omgeving, lid van een voorloper van de sociale media van vandaag: ICQ (I seek you).
Je kon een programma downloaden. Je had gelukkig een 'light' versie want toen was het nog uitkijken wat je downloadde, 500 mega geeft je niet veel keuze.
ICQ dus. Je kon een soort profiel aanmaken en gericht zoeken naar mensen met dezelfde interesses, over heel de wereld. En er was reeds een goeie chatfunctie ook. 
Tegelijk ongeveer, of net erna, ontdekte ik een eerste dating site, Rendez-vous. Als je wil weten wat ik daar en op ICQ onderweg allemaal tegen kwam, zal je op het vervolg moeten wachten.  

3 opmerkingen:

Anoniem zei

twiiieetpwuuupiiiii zei de muis van de computer die de modem probeerde te terroriseren.Hij begon te klikken als een zot! En dit allemaal omdat enkele individuen kaas zaten te eten achter hun pc! foei! een muis heeft ook zijn gevoelens, gelieve hier de volgende keer rekening mee te houden.
Dank bij voorbaat...

Ti lli zei

Allez zeg, muizen kunnen toch niet praten?

Anoniem zei

twiiieetpwuuupiiiii zegt al veel :)