vrijdag 11 mei 2012

van tanden en wortels

Rare mensen, die tandartsen.Het zou natuurlijk kunnen dat de tandarts die ik bezoek, teveel werk heeft en zijn patiënten (hoe haat ik het om mezelf als een patiënt te zien, maakt je terstond zo hulpeloos) daarom afschrikt.

Toen ik de laatste keer bij hem op visite was (neen, geen koekjes en thee gekregen) liet hij me weten dat ik binnen afzienbare tijd terug bij hem zou staan. Neen, geen gaatjes maar een wijsheidstand die los stond. En nee, die was niet slecht, nog perfect gaaf. Maar blijkbaar hebben wijsheidstanden, naast vaak heel moeilijk te hebben om te beslissen of ze al dan niet in iemands mond willen staan nog meer eigenaardigheden. Of dat nu een reden is om hen als 'wijs' aan te duiden vind ik toch arbitrair.

Enfin, wijsheidstanden hebben dus de eigenschap op een bepaald moment er genoeg van te hebben en zichzelf uit te willen stoten. Als ze dit dan al eens helemaal op eigen houtje, in één ruk , zonder pijn of bloed zouden willen doen kon ik me er gemakkelijk mee verzoenen. Ze zijn uiteindelijk niet de enige tanden in een mond. Maar neen, ze willen moeilijk doen. Ze willen aandacht. En dat krijgen ze, ik kan je verzekeren. Ze komen lichtjes naar boven staan, een eerste oefening in 'mond verlaten'. Dit brengt de nodige tandpijn mee want heel de omgeving wordt supergevoelig. Zo ver zit ik dus

Terug naar mijn tandarts, die blijkbaar ook gefascineerd is door wijsheidstanden. Hij verzekerde me dat ik terug zou komen om die te willen laten trekken. Daarbij gaf hij een heel plastische voorstelling van hoe de wortels van zo'n tand kunnen zijn. Men heeft wortels met 1 vertakking, met drie vertakkingen, (ik begin zou het wortelsysteem van een boom te zien, genesteld in mijn bovenkaak, reikend naar mijn neus), wortels die draaien, wortels die in een hoek van 90 ° staan... hij gaf hierbij een gebaar met zijn handen waarbij de wortels wel een 15 centimeter leken.

Dit alles is dus niet bevorderlijk voor het vertrouwen dat je hebt in een tandartsbezoek met 'trekken'. 
Ik heb ondertussen geïnformeerd bij familieleden die al een wijsheidstand hebben laten trekken en ze stelden me een beetje gerust. Blijkbaar zijn de wijsheidstanden in mijn familie van de 'wijze' soort, zijnde met 1 wortel.
Rest me nog 20 minuten voor ik me naar de folterkamer moet begeven. Zij die gaan afzien groeten u.

Geen opmerkingen: