woensdag 16 mei 2012

veel vragen, weinig antwoorden

Wat nu te denken van heel die Griekse tragedie? 
Ik begrijp er bitter weinig van. Wat ik heb begrepen is dat Griekenland een enorme staatsschuld zou hebben, bankroet zou gaan. Vraag :  schulden aan wie? Buitenlandse banken? En is het omdat deze banken dan groot verlies zouden lijden dat Duitsland en Frankrijk zou vast willen houden aan Griekenland?
 En wat er zou gebeuren als ze gewoon 'foert' zeggen en die schuld niet betalen? Je kan moeilijk een land de bak indraaien voor het niet betalen van schulden, toch? Of gaat dat bedrag dan van de persoonlijke rekening van de politici die toch de verantwoordelijkheid hebben over hun volk? Ik denk het niet.
Wat als ze niet betalen en gewoon uit Europa stappen, de Drachme terug invoeren en van 'scratch' herbeginnen? Gaat Europa dan in oorlog tegen Griekenland? 
Wil dat dan zeggen dat mensen die voor de overheid werken, of voor organisaties die gesubsidieerd worden door de overheid niet zullen uitbetaald worden?
Wat me ook duidelijk lijkt is dat Griekenland blijkbaar weg wil van de euro. Minder Europa. Vraag is of dit dan zo slecht zou zijn.

Ik herinner me , geen idee hoeveel jaar gelden, dat er in Zuid-Amerika, ik denk Argentinië ook enorme schrik was omdat het land zou failliet gaan. Geld was niets meer waard. Doemscenario's overal.
Ondertussen zijn we een aantal jaren verder, heeft een groot deel van Zuid-Amerika een linkse regering en zijn ze veel welvarender dan ze lang geweest zijn.

Is heel deze banken- en eurocrisis niet een verzinsel om de mensen bang te maken, hen in het gareel doet lopen, langer doet werken, liefst voor minder geld want er moet bespaard worden. Bespaard met welk doel? Zodat grote multinationals en banken niets van hun winst zouden moeten beknippen? 
Ik vermoed dat dit alles streken zijn uit de trukendoos om het kapitalistisch systeem (een 'mooier' woord is vrije markt economie, mooi voorbeeldje van dubbelspeech) dat ziek en zwak is, toch op de been te houden.

Spannende dagen, dat wel.

Geen opmerkingen: