maandag 30 april 2012

van doppers en aandeelhouders


Gisteren of eergisteren, ik wil er van af zijn, ergerde ik me aan een uitspraak op het nieuws op radio 1. Daarin werd verteld dat er een nieuwe wet komt die de opzegvergoeding van gsm operatoren verbied. Fijn, zulke dingen kan ik alleen maar bejubelen. Probleem is de zin die daarna kwam: 'de gsmoperatoren leggen zich daarbij neer.' Duh, het gaat om een wet. Toch evident dat men zich daarnaar moet schikken? Ik ga toch ook niet beslissen om tegen de klok in een rotonde te nemen als de wet zegt dat je mét de wijzer mee moet?
Blijkbaar ben ik daar toch wel wat naïef in, de grote jongens moeten zich daarbij niet neerleggen:

Oud-premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) ziet vanaf vandaag zijn lange wachten beloond. Het belangrijkste onderdeel van zijn riant optieprogramma bij brouwer AB InBev vervalt. Hij kan bij het opengaan van de beurs een pakket opties (85.928 stuks) op de markt verkopen. Op basis van de slotkoers van AB InBev van afgelopen vrijdag (55,10 euro) gaat het om een jackpot van 2,87 

De jackpot is omstreden omdat onafhankelijke bestuurders volgens de code over deugdelijk bestuur geen recht hebben op dergelijke variabele bonussen. De motivatie daarvoor is dat dit hun onafhankelijkheid zou kunnen aantasten. Maar AB InBev heeft die principes altijd naast zich neergelegd.

Dan was er ook nog Electrabel die jaarlijks een mooi bedrag aan de overheid moest voor de uitstel van de uitstap uit de kernenergie en dit tot nu toe nog vertikte. En zij, en andere energieleveranciers die onlangs ook niet zeker wisten of ze de wet moesten toepassen.

Laat me nu eens kijken of ik het goed heb begrepen:
  1. Een dopper krijgt én peanuts om van te leven én een hoop verwijten van luiaard naar zijn hoofd, een bestuurder van een groot bedrijf wordt bekleed met aanzien (kleren van de keizer?) en mag ook om niets te doen miljoenen opstrijken. 
  2. Jan met de pet en Jeanine met het hoedje worden op de bon geschreven voor 5 km per uur te snel rijden, de grote jongens leggen al dan niet de wet naast zich neer, afhankelijk hoe het hen uitkomt.
  3. Elke Belg is gelijk voor de wet!

Geen opmerkingen: