zaterdag 21 april 2012

politiek fout


Is winkelen in Ikea nog politiek incorrect? Zijn het nog steeds de kleine vingertjes uit lage loonlanden uit Aziƫ die de koopwaar van Ikea maken? Ik heb , hoe dan ook, gezondigd, hangt er boter op mijn hoofd?
Om dit uit te vissen ging ik googlen met de termen 'ikea' en 'politiek correct'.
Grappig, wat je dan tegen komt.
Dit bvb :


En zo ben ik ook te weten gekomen dat er een Ikea-wet bestaat. Dat is niet de echte naam van die wet maar die werd zo gedoopt omdat het een wet (vestigingswet) is die bepaalt of grote vestigingen van een keten (zoals Ikea dus) op een bepaalde plaats gepoot kunnen worden. Gek dat het daarom de Ikea-wet noemt. Ik denk dat er vele grotere ketens met veel grotere winkels zijn die op gelijk welke plaats trachten hun mega gedoe te planten. Ook weer gemakkelijk voor mensen met weinig tijd, en is dat niet zo voor de overgrote meerderheid van de bevolking? Druk druk druk?

Nog niets wijzer dus met dit gegeven. En verschillende links geven een 'good news' shw. Lijkt ok dus. Tot ik de volgende link opsnorde : http://archief.artikel7.nu/?p=68985
Een artikel waarin gezegd wordt dat Ikea in het verleden in de voormalige DDR politieke gevangenen als slaven gebruikte. Waar? Nonsen? Ik weet het niet maar het is in ieder geval al een tijd geleden. Mag je dus in Ikea gaan kopen?
Ik denk dat ieder dat voor zich gaat moeten uitmaken. Ik ben niet echt een fan omdat ik gewoon niet graag daar ga winkelen met de andere 10 000 mensen die hun boodschappentas of kar volladen alsof het gratis is.

Jammer genoeg heb ik niet het geld om mijn tuinmeubels door de plaatselijke schrijnwerker te laten fabriceren en in de Kringwinkel zag ik alleen maar kunststofgerief.
Is 'politiek correct' winkelen dan niet iets voor de rijkere elite? Ik zou ook veel liever alles kopen in een Fairtrade winkel, buurtkruidenier of natuurvoedingswinkel maar dit is dus iets voor dikkere beurzen dan de mijne.

Vraag eens aan mensen uit een Vereniging waar armen het Woord nemen of zij 'politiek correct' gaan winkelen? Ik ben zeker dat dat hen worst zal wezen. Zolang ze kunnen overleven zijn ze al lang blij. Of probeer maar eens om 800 € rond te komen met twee kinderen. Dan is politiek correct een term uit een ander melkwegstelsel.


Geen opmerkingen: