vrijdag 20 april 2012

His very last waltz

Dit bericht:
Levon Helm, drummer en geregeld leadzanger van The Band, is donderdag in Woodstock overleden aan keelkanker. Hij was 71.
en deze video 




raakten me. 
Ik ben iemand die zelden of nooit twee keer dezelfde film wil zien of hetzelfde boek wil lezen. Twee films maken hierop een uitzondering : "Easy Rider" en "The Last Waltz".
Is het nu uit jeugdsentement of waren deze films echt goed, dat is aan de jongere generatie om te beoordelen.
Easy rider is waarschijnlijk voldoende gekend. Het was misschien wel de eerste 'roadmovie' met een hippie achtergond en een schitterende, piepjonge Jack Nicholson in een hoofdrol.
Maar daar gaat het me nu niet om.
Levon Helm was dus de drummer en medezanger van 'The Band'. 'The Band' was de aste groep van Bob Dylan en toen zij hun wegen scheidden, hebben ze ter afscheid in 1976 een film gemaakt 'the Last Waltz' waarin interviews en stukken muziek elkaar afwisselden. De muziek was prachtig, hopen topmuzikanten werden uitgenodigd en kwamen mee jammen. De impressionante rij muzikanten heb ik van Wiki geplukt:  Paul ButterfieldEric ClaptonNeil DiamondBob DylanEmmylou HarrisRonnie HawkinsDr. JohnJoni MitchellVan MorrisonRingo StarrMuddy WatersRonnie WoodBobby Charles and Neil Young.
Voor de 50 plussers zou ik zeggen, youtube eens met de zoekterm The Band, the last waltz en krijg kippenvel.
Voor de jongeren onder jullie, ga ook eens kijken en laat me weten of jullie het goed vinden of het echt enkel om jeugdsentiment gaat.


Geen opmerkingen: