maandag 2 april 2012

Weg met Facebook, leve blogging en de burgerjournalistiek !

Ik heb me gisteren als een domme idioot laten vangen door een aprilvis. Nu, wat mij betreft, was die vis wel een beetje vermomd als mogelijk écht bericht. Er stond gisteren natuurlijk niet bij dat het om een aprilgrap ging. http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/04/01/aprilgrap-facebook-onderzoekt-voortaan-ook-je-liefdesleven
De controle en faliekante overtredingen op de privacywetgeving die door sociale media en vooral Facebook en de mannetjes/vrouwtjes er achter worden uitgevoerd zijn legio. En het ergste is dat, wanneer je bij hen intekent, je er blijkbaar niet meer weg kan.
Naar aanleiding van die aprilvis en een actie, of geplande actie ik weet niet of die doorgegaan is, op Netlog door de Zelfmoordlijn, waar ze berichten van abonnees gingen scannen op teksten ivm zelfmoordplannen, om die mensen dan direct aan te spreken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk weg wil van Facebook en andere sociale netwerksites.
Ik ga niet beweren dàt er al massaal of zelfs gericht gescreend en gescanned wordt maar de technische mogelijkheid bestaat. Of je nu een 'nick' gebruikt of niet, ik maak me geen illusies, als men je wil vinden, vindt men je ook.
Wat mezelf betreft, maakte ik er enkel nog gebruik van om artikels uit kranten te delen. In de veronderstelling dat mensen die dan gingen lezen. Niet dat ik hier meer zal gelezen worden maar daar de drang om te delen groot is en ik dus andere manieren moest hebben, dacht ik aan mijn ouwe trouwe blog, dik onder het stof maar nog steeds trouw wachtend op aanvulling. Vandaar en hier dus.
En wat het verlaten van Facebook betreft, je moet het maar eens proberen. Als je je account wil deactiveren (verwijderen kan niet, die keuze heb je niet) moet je eerst een reden opgeven waarom je wil deactiveren. Hebben zij toch geen zaken mee!!! Je krijgt een keuzemenu waar je je reden slechts moet aanvinken. Als je aanklikt 'ik voel me bedreigt in mijn privacy' geven ze je een raad: je kan je privacyinstellingen aanpassen. HA !! Alsof het euvel daarmee opgelost is. De keuze 'omdat ik Facebook eigenlijk een onding ben gaan vinden' staat er niet bij.
Als je 'andere' als reden invult moet je nog je andere reden invullen ook. Moeten ze nu ALLES weten?
Als je dan , gehoorzaam zoals we allen zijn, toch je vinkt hebt geplaatst kan je verder met de deactivatie. Je krijgt dan meteen ook de boodschap dat je gelijk wanneer je wil terug kan activeren, het enige dat nodig is, is je terug aanmelden. Dus, als je verslaafd ben, kan je onmiddellijk terug naar je gerief. Als dat geen service is !

Geen opmerkingen: