zondag 29 april 2012

fotografie


In een heel ver verleden heb ik nog fotografie gestudeerd aan de Academie. Ik wilde iets artistieks doen maar dacht dat ik niet kon tekenen (nu weet ik dat in feite iedereen kan tekenen) dus werd het fotogafie.
Nu spreek ik natuurlijk van de tijd dat de dieren nog spraken. Enfin, niet van écht zo lang maar toch eeuwen voor er van digitale fotografie sprake was. Alles ging nog met rolletjes film, tenzij je met Polaroid werkte en dat was natuurlijk niet wat je deed in de academie. Eerlijk gezegd heb ik van heel die academie een kater over gehouden.
Ik was daar als enig als complete leek wat echt fotograferen betreft. De meeste mensen van de klas hadden een 'reflex' camera. Ik wist zelfs nog niet wat een reflex camera was. Ik herinner me dat de leraar de eerste les vroeg of we ons zelf wilden voorstellen, wat we zoal fotografeerden en met welk toestel we werkten. Dat was dus voor mij een onverwachte vraag. Ik had wel een toestel mee waarvan ik me zelfs niet kan herinneren waar ik het vandaan had. Het was een 'Argus'. Zelfs geen reflex camera, niks niemendal lichtmeting ingebouwd, het werkte juist wel met 35mm film zoals de gewone 'reflex' camera. Als de lezers nu vinden dat ik chinees spreek, wel, dat gevoel had ik van de leraar ook de eerste lessen.
Bleek dat ik de enig was die geen chinees sprak. En dan nog een toestel had dat 'Argus' heette. Mijn naam was gemaakt en dat heb ik gemerkt.
Tijdens het eerste jaar werd er werden er meer van de foto's die ik ontwikkelde aan de deur van de donkere kamer al verscheurd. Zonder teveel uitleg. Vaak was 'niet scherp' of 'te grijs' of niet genoeg contrast' de enige uitleg die ik kreeg. Tja, dan wordt het moeilijk natuurlijk. Maar ik vocht me er door en haalde een getuigschrift waarmee ik een eigen fotozaak kon beginnen.
Tegen die tijd had ik er echter mijn buik van vol en heb ik er, buiten heel veel snapshots van mijn zonen, vakantie-en feestfoto's, niets mee gedaan.
Onlangs kocht ik me een een toestel om negatieven in te scannen en te digitaliseren. De oude academie negatieven kwamen ook uit de kast. Hiervan een 'sample'. Waren ze dan zo slecht?  








1 opmerking:

djidji zei

Er zijn toch wel prachtige foto's bij, (voor zover ik er iets van ken).En met de fotoalbum van onze trouw die je had gemaakt, zijn we ook nog altijd heel content mee.