zaterdag 20 december 2008

De duivel en god

En toch is het gecompliceerde zelfs nog gecompliceerder. Want niets is duidelijk wit, zwart of grijs. Zelfs zwart is niet zwart. Wit is niet wit. Goed is nooit alleen goed, slecht nooit alleen slecht.
Als puber kwam ik op een dag tot de vaststelling dat niets ooit volledig belangeloos gedaan wordt. Uiteindelijk doet iemand iets enkel om zich er zelf beter door te voelen. Altruïsme bestaat niet.

Toen, ik moet zowat een jaar of 15 geweest zijn, was dit een verbijsterende vaststelling waar ik een paar dagen van moest recuperen. Ik denk dat dit me nu gewoon alert houdt.



De duiwel en god

Ek es die Ying

Ek es die Yang

Ek es die appel

Ek es die slang

Ek es die liefde

Ek es die haat

Ek es die hoer

Ek es die staat

Ik draag een baard

Ik het een stert

Haal een van ons weg

Dan is die ander niks wert

Ek es die toeval

Ek es die lot

Ek es die duiwel

En ik ben God

Ons is al saam van die begin van die tijd

Ons ken mekaar al een eeuwigheid

Ons is een tweeling uit dieselfde buik

Jij gaan nooit weet wie is wie

Als jij niet goed kijk

Ek es die grondpad

Ek es die weg

Saan es ons sterk

Alleen es ons sleg

Jij mag ons niet skei nie

Ons es aan mekaar vas

Soos whiskey en water in dieselfde glas

Ons maak samen oorlog

Ons maak saam plesier

Ek es van Holland

En ek es van hier

Ek es die toeval

En ek es die lot

Ek es die duiwel

En ek es God


Stef Bos

5 opmerkingen:

eric rosseel zei

Op je 15 ? Zolang naar de nonnekesschool geweest ?

Ti lli zei

erger, tot mijn 18de

De Viegende Karper zei

Schitterend moedertaal gedicht

Anoniem zei

Ik onthou er vooral het volgende uit:

Saan es ons sterk

Alleen es ons sleg


Zo denken ze er bij het nieuwste burgerinitiatief http://www.rarejongensdiebelgen.be/ ook over ... en ze kunnen alle steun gebruiken . Ook die van jou ?

Ti lli zei

Natuurlijk kan je mijn steun krijgen (zie link) en heb je mijn handtekening!