zondag 21 december 2008

complot


Daarstraks, een kwartiertje nadat ik mijn ogen voor het eerst opende, leverde ik mijn eerste gevecht van de dag. Onmenselijk vroeg dus om al gewapend ten strijde te trekken.
Mijn tegenstander: een blik hondenvoer.
Ik had nochtans beter moeten weten, beter moeten uitkijken. Toen ik gisteren bij het winkelen het eerste blik van het schap nam heb ik gekeken. Ja, een blik met een ringetje. MIJN soort blik. Het soort blik voor de blikkenklungelaars. Dus ga ik niet gek zijnde, (maar wel dom zoals later blijkt) de volgende blikken van hetzelfde merk niet nakijken of er ook wel ringetjes aanzitten.
En lap, vanmorgen had ik het dus zitten. Een ringloos blik!
Nu had ik na de laatste veldslagen met blikken, me een nieuw wapen aangeschaft. Het oude, nochtans eentje van een bekend en duur merk, deed niet wat ik ervan verlangde, een blik openen. Of toch ja, met heel veel gesteun, gevloek, energie en tijd lukte het dan wel om een gat te krijgen groot genoeg om er brokken vlees uit te priemen. Maar het blik zelf was dan wel een moordwapen geworden met uitstekende stukken en vol met braampjes en gaatjes.
Een nieuwe blikopener gekocht dan. Zou ik dat blik effe te lijf gaan, het zou niet weten wat het overkwam! Mis dus. Ja, het is een mooie blikopener, met goed in de hand liggende handvaten, mooi van ontwerp, bijna design. Maar dat ging dus evenmin als met die oude blikopener. Weer gesteun, gevloek, pinnetje, gaatjes en bramen.
Waar is de tijd van die oude ijzeren, niet design, niet goed in de handliggende blikopeners die blikken konden openen?

Of gaat het hier om een complot? Willen ze iedereen naar de electrische blikopener jagen? Meer stroom verbruiken zodat de aarde nog opgewarmder geraakt en de groene technologie nog meer nodig is en de bio-industrie harder moet draaien?
Ik weet één ding. Ik kijk volgende keer in de supermarkt wel uit. Enkel blikken met ringetjes.
En als die fabriek die blikken zonder ringetjes fabriceert dan op de fles gaat en daar weer mensen op straat staan is het de schuld van de blikopenerfabrikanten. Ik heb gezegd.

Geen opmerkingen: