dinsdag 10 februari 2009

Vliegen

Ik zal waarschijnlijk de laatste belg zijn van mijn leeftijd die nog niet met een lijnvliegtuig gevlogen heeft. Nooit dus. Zelfs geen korte vlucht naar het zuiden.

Ooit was ik dapper en nam ik een luchtdoop in een sportvliegtuigje in Engeland. Toevallig op doorreis waren we een vliegveldje gepasseerd en mijn ex was nogal een vliegfanaat.
Hij was Brit en bezocht ooit een 'spiritualist church'. Daar zag de voorbidder of hoe moet je zo'n man noemen, de geest van een piloot van de tweede wereldoorlog naast hem staan. Dat was zijn 'guarding angel'. Sinds toen wilde hij absoluut de ervaring hebben die die luchtacrobaten van de airforce hadden. Hij heeft met een vriend 's vader in Aldershot mee kunnen vliegen in een dubbeldekker. Loopings en screwdrivers doorstaan. Sindsdien kon hij er niet over zwijgen. Dus toen we de kans zagen om met zo'n klein vliegtuigje mee te vliegen moest dat dan maar.
En ik, ja, ik wilde niet de flauwe uithangen en deed mee.

Veel weet ik er niet meer van alleen dat mijn hart die twintig minuten ofzo sneller geslagen heeft dan gelijk wanneer anders.
Ik zat ter hoogte van een vleugel. Op een bepaald moment zwenkte dat vliegtuigje. Natuurlik was ik buiten aan het kijken, naar wat zich ver onder ons afspeelde. Opeens was er geen land meer te zien. Toen heb ik heel even gedacht dat dit mijn laatste bewuste momenten waren. Maar zie, ik zit hier te tikken.

Ik ben me nu al in het zweet aan het werken. Want ik moet reserveren. Ik kan veel goedkoper met het vliegtuig dan met de tgv zoals ik eerst van plan was. Ik ben al zover dat ik het formulier voor online reservatie heb ingevuld. Ik moet enkel nog confirmeren. Maar het lukt me niet.
Zeg nu zelf. Hoe kan het nu dat een machine als bijvoorbeeld een Boeing in de lucht blijven met de volgende afmetingen:

Lengte 46,6 m
Spanwijdte 44,42 m
Hoogte 10,36m
Vleugeloppervlakte 280 m2
Max.gewicht 51.315 kg
960 km/u
179 passagiers

haalbare afstand 8485 km

Hoe ??????????

1 opmerking:

djidji zei

wat zijn de statistieken van het aantal onvallen met dodelijke afloop in het verkeer...
en hoeveel dodelijke ongevallen met een lijnvlucht...
En gij durft u nog in het verkeer te begeven, amaai gij hebt nogal lef.
Als je veilig in de luchthaven beland, dan is het grootste risico al voorbij.
Trouwens, als je goed verzekerd bent, heeft Robin & Zeb er ook nog iets aan. :-)