vrijdag 13 februari 2009

Uitdaging voor links!

Vanacht stuurde Eric Rosseel een artikel naar Belga (het staat ook op zijn blog:http://www.ericrosseel.blogspot.com ) waarin verteld wordt dat de kleine linkse partijen in kartel naar de verkiezing zullen gaan. 
Belga heeft de bron van dit bericht (NTPA= not true press agency) niet gecheckt, de kranten belden naar het hoofdpersonage in Eric's verhaal, Erik De Bruyn van SPa-rood, die al vlug ontkende dat er iets van waar was. Ook PVDA schreef op zijn website een negatieve reactie. 

Ik was teleurgesteld, en met mij waarschijnlijk vele anderen. 
Is het voor de kopstukken van deze kleine partijen nu echt  onmogelijk om hun persoonlijke vete's, ongemakken en vooroordelen even opzij te zetten om tenminste eens rond de tafel te gaan zitten?
Elk afzonderlijk betekenen deze partijen niet veel in ons politieke landschap, halen ze allicht niet eens de kiesdrempel. En welke kiezer, behalve zij die heel eng bezig zijn met ideologie en niet met mensen, weet welke linkse partij te kiezen? En daar gaat het toch om niet, om de mensen? 

De mensen hebben verandering nodig. Niemand gelooft nog in de politieke cultuur van vandaag. Soms vraag ik me af of de politici er zelf nog in geloven. Of dit voor hen nog een noodzaak is. Of het niet elk voor zich en hun portefeuille is.

Links, denk eens na! Jullie hebben geen cordon sanitair gekregen, je zet je zelf in een cordon intellectuel. Ik vrees dat jullie je daar een beetje té comfortabel zijn gaan  voelen. Je kan aan politiek doen zonder verantwoordelijkheid te nemen, net als jullie tegenpolen met hun cordon sanitaire.
Ik denk dat er nood is aan een mogelijkheid om links van SP-a te stemmen zonder dat je stem verloren gaat. Onze stemmen zijn ook iets waard! Durf de uitdaging aan!

Geen opmerkingen: