zaterdag 10 januari 2009

Bommels

Het schijnt dat de geografische plaats waar je wieg staat bepalend is. Het schijnt dat je het anders niet kan begrijpen.
Wel, mijn wieg stond niet in Ronse, Aalst, Nederlands Limburg of Rio de Janeiro. Mijn wieg stond in Turnhout. En in Turnhout was carnaval niet belangrijk. We hadden wel een Tijlstoet ?!? Heus waar. Er werden fratsen van de Vlaamsche held en zijn entourage uitgebeeld voor zover ik me herinner. (Eric, wie is Tijl Uylenspiegel?)
Vandaar. Verkeerde plaats geboren. Ik versta het niet.

Vanavond beginnen in Ronse de Bommels, in Zottegem is het carnaval. Dus stromen de mensen toe in het centrum van het stadje, vol zelfopoffering en masochisme.
Ze zijn bereid om een uur of twee te bevriezen: Stukje stoet, stukje wachten, stukje stoet langer wachten. Confetticanon, stuk wachten, fanfare waarvan de opofferende jeugd vals speelt door de verkleumde vingers, niet meer in de maat kan lopen door de bevroren tenen, stukje wachten.

En dan zijn er tegenwoordig die spuitbussen met vies spul dat in sliertjes in je haar terecht komt.

De bommelgroepen zelf zijn al een half jaar bezig met de verkiezing van een prins en prinses. Dat zijn dan vaak dezelfde mensen die tegen de koning gekant zijn. Ja, ze mogen wel eens weten wat ze willen hé. Hoe denken ze prinsen te zijn als er geen koning is?

Maar wat ik eigenlijk het minst van al versta is een fenomeen waarvan ik denk dat het alleen of vooral in het Aalsterse voorkomt ''de vouil janette' (vuile janetten).
Dit zijn dan mannen die zich in vrouwen verkleden, meestal schaars (brrrr) gekleed of met valse borsten en buiken enzo. Ik denk dat een heel groot percentage van die mannen zouden steigeren en je waarschijnlijk een muilpeer of een ander, niet zo smakelijk soort fruit verkopen als je hen nog maar op de zachtste manier zou suggereren dat ze misschien iets of wat een klein vrouwelijk kantje hebben.
Waarom doen ze het dan? Is dat dan ook de reden dat ze zich helemaal lazarus moeten drinken als ze zo gekleed zijn? Om te vergeten dat ze als vrouw gekleed zijn? Maar waarom doen ze het dan? Of is dat gewoon een deel van dat massamassochisme dat soms bommels, soms carnaval heet?

3 opmerkingen:

eric rosseel zei

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijl_Uilenspiegel

eric rosseel zei

zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval

eric rosseel zei

en ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Charivari