dinsdag 5 mei 2009

Toorn Gods


http://www.nd.nl/artikelen/2009/mei/04/sekte-verstoort-kerkdiensten-vanwege-aanslag

Sekte verstoort kerkdiensten vanwege aanslag

Geplaatst: 05 mei 2009 06:00, laatste wijziging: 05 mei 2009 09:15

van onze redactie kerk

APELDOORN - Een Duitse sekte heeft zondag ten minste tien kerkdiensten en samenkomsten in Apeldoorn verstoord. Volgens hen is de aanslag op Koninginnedag het gevolg van de verdeeldheid onder christenen.

Ervaringen met de Duitse sekteleden lopen onder betrokken predikanten en kerkgangers uiteen. In de ene dienst namen ze ongevraagd het woord, in een andere begonnen ze rond te lopen met een pamflet op A4-formaat. In weer andere diensten kwamen ze voorafgaand aan de kerkdienst vragen of ze het woord mochten voeren. Na weigering vertrokken ze soms, andere keren bleven ze om alsnog het woord te nemen. Soms kwamen ze later binnen om vervolgens de aandacht te trekken. Hun boodschap: in de christelijke gemeente is het als Sodom en Gomorra, kerken zijn door hun onderlinge verdeeldheid verantwoordelijk voor de gebeurtenissen op 30 april. Toen reed de 38-jarige Karst T. met zijn auto in op bezoekers van Koninginnedag in Apeldoorn, volgens het Openbaar Ministerie in een poging het koningshuis te raken. Dat zou volgens de sekteleden een straf van God zijn.

Geen van de kerken heeft vooralsnog aangifte gedaan bij de politie. Belangrijkste argument is voor de meesten dat de Duitsers na enig aandringen of zachte drang bereid bleken de kerkdienst te verlaten of het uitdelen van pamfletten of boekjes te stoppen. De christelijk-gereformeerde predikant ds. C.A. den Hertog wil de zaak niet groter maken dan ze volgens hem is: het gaat om een incident, verstoring vindt hij te sterk uitgedrukt, zegt hij op basis van zijn ervaringen in een ochtenddienst in de Barnabaskerk. Terugkijkend is daar geen ,,afbreuk aan de kerkdienst'' gedaan, zegt hij. Evangelisch voorganger Peter van der Weerd van gemeente De Basis kwalificeert op basis van zijn eigen ervaringen de acties van de Duitsers als ,,buitengewoon storend'' en spreekt van ,,een uiterst onplezierige manier van optreden''.

Tractaatjes 
Uit tractaatjes die sommige sekteleden hebben achtergelaten, onder andere bij Van der Weerd en bij de hersteld-hervormde predikant ds. R. van Kooten, is te herleiden dat ze aanhangers zijn van de Duitse Horst Schaffranek (1923), volgens eigen zeggen 'evangelist', woonachtig in het plaatste Rickenbach bij Bad Säckingen in het uiterste zuidwesten van Duitsland.

Op christelijke websites in onder meer Groot-Brittannië en Duitsland wordt voor hem en zijn naar schatting honderd aanhangers met nadruk gewaarschuwd. De sekte heeft een reputatie opgebouwd in het verstoren van kerkdiensten, waarbij zij soms alleen op dreiging van het inschakelen van de politie weer vertrokken.

Waar hebben we soortgelijke dingen nog gehoord? Juist ik maak er gewag van in mijn blog toen een Amerikaans sekteleider met zijn gevolg ook van de daken schreeuwde dat een ander drama de toorn van God was die aan de basis lag. Maar ik heb nu mijn hele blog al 5 keer doorgenomen en vind het niet meer terug. Jammer want ben de naam van die man nu ook kwijt. (is het ook de hand van God die er voor zorgde dat mijn blogje verdween?)

Toch onheilspellend vind ik hoe fanatieke sekten aan grond winnen. Misschien wel te verwachten maar toch beangstigend.

Je vind op Google op het moment natuurlijk vooral het optreden van zijn sekte in d kerkdiensten van Apeldoorn. Veel nieuws komt daar niet uit. Horst Schaffranek is blijkbaar een predikant die de bijbel maar een tweederangsboekje vindt, de echte boodschappen van God worden rechtstreeks aan hem meegedeeld. (of dat nu per gsm is of op Facebook staat er niet bij).

Ook de Wikipedia kent hem niet. Tenzij de toorn Gods ook daar bezig geweest is met verwijderen.

Er zijn enkel andere sites die naar hem verwijzen maar voor mijn geduld op was heb ik geen eigen site van d sekte gevonden. Misschien heeft iemand anders meer geduld. Wat ik wel dacht te kunnen downloaden was een traktaat van de man, vertaald in het Engels, daarna ook nog in het Frans gezien maar bij beiden kwam ik op een Oeps, deze link lijkt niet te werken. De link is: www.ephesus3-10.org

Misschien heeft iemand anders meer succes. Ik geloof dat de toorn Gods al op mijn pc is neergeslagen want al wat ik wil vinden, vind ik niet.  En jammer dat ik de naam van die ouwe Texaan niet meer vind, het zou interessant zijn om die twee mannen met mekaar in verband te kunnen brengen. Benieuwd wiens toorn de strafste is.

 

 

Geen opmerkingen: