zondag 30 november 2008

zwart rijden

Sinds kort kan je overal tickets kopen aan automaten. Je kan dat in het station voor de trein, aan de tramhalte, in metrogangen. Die spullen werden geplaatst onder het mom het de mensen gemakkelijker te maken, hen het wachten aan de ellenlange rijen aan het loket te besparen. Het feit dat men daardoor bespaarde op personeelskosten is daarbij een heel toevallige bijkomstigheid. Maar!

Gisteren wilde ik me een 10-rittenkaart kopen in de gangen van de metro in Brussel, kwestie van de pakkans op zwartrijden niet te groot te maken. En ja, op zaterdag kan je dat dan in de gangen van de metro en ondergrondse tram. Ik had geen tijd op overschot maar een ticketje kopen aan een automaat moest wel nog lukken.
Om te beginnen zijn er aan zo'n automaat twee schermpjes, ééntje voor het ticket ééntje voor de betaling. Daar begint het probleem dus al. Welk schermpje in het oog houden zonder scheel te kijken?
Dan zie je pijltjes op en neer en een draaiknop. Maar daar moet je eerst al aan gedraaid hebben om te weten dat het een draaiknop is. Niet simpel dus.
Ok, keuze maken, normaal denk je dan eerst aan pijltjes op en neer. Mis , je moet die draaiknop gevonden hebben, dan kan je naar je keuze draaien.
Je hebt je keuze. Nu moet je dat op één of andere manier nog bevestigen. Een knopje 'enter'? Niet te zien. En ja, na een speurtocht en veel trial en error zie je dan dat het midden van die draaiknop de enterknop is. Eureka!!
Dan mag je over naar het andere schermpje voor de betaling. Dat ken je, dat doen we dagelijks, tanken, geld uit de muur... Zou moeten lukken zonder problemen. Maar ai, "geen magneetkaart" of zoiets, zegt die domme machine "kaart uitnemen". Ze weigert. ok, opnieuw. Hetzelfde.
Dan maar heel het spelletje opnieuw beginnen... Met hetzelfde resultaat.
Enfin, ik heb dan maar zwart gereden en heb me super moeten haasten om mijn trein te halen. Zelfs geen ticket kunnen nemen aan de automaat in het station. Dus spreek ik de 'garde' aan om op de trein te betalen. Tja, dat geeft dan een toeslag. 't Zal me leren om zwart te rijden zeker? De MIVB moet de prijs van mijn ticket dan maar halen bij de NMBS. Ik heb betaald!

Geen opmerkingen: